Навчально-виховна діяльність позашкільних закладів у XXI столітті вимагає докорінного переосмислення освітньої
парадигми, актуалізації змісту та технології становлення особистості учня як
суб'єкта і проектувальника життя, створення проектно-життєвого простору,
спрямованого на розвиток і саморозвиток компетентної, конкурентоспроможної особистості,
яка вміє творчо розв'язувати проблеми, прагне змінити на краще своє життя й
життя своєї країни.
Традиційні методи викладання в закладах позашкільної освіти в сучасних умовах не можуть повною мірою
забезпечити необхідний потенціал інтелектуального випередження, що
виражається в готовності учнів до сприйняття нових ідей,
знань і технологій, а також до продуктивних нових
розробок. Тому в позашкільних навчальних закладах навчально-виховний процес спирається на розвиток пізнавальних інтересів, творчих
навичок і умінь самостійно здобувати знання вихованцями. Саме для цієї мети можна використати метод проектів.
Слово "проект" запозичене з латинської, яке означає "кинутий
уперед". У сучасному розумінні: «Проект – це намір, який буде здійснено в майбутньому».
Як зазначає О.Рибіна: «Метод проектів – це педагогічна технологія,
орієнтована не на інтеграцію фактичних знань, а на їх
використання і здобуття нових (іноді і
шляхом самоосвіти)» [10].
Навчальний (або творчий) проект для
учня — це можливість робити щось цікаве у групі або самостійно, максимально
використовуючи свої можливості; це діяльність, що дозволяє виявити себе,
спробувати свої сили, використати свої знання, принести користь і показати
досягнутий результат; це діяльність, спрямована на вирішення цікавої проблеми,
сформульованої самими учнями у вигляді мети й
завдання, коли результат цієї діяльності — знайдений спосіб рішення проблеми—
носить практичний характер, має важливе прикладне значення, цікавий та вагомий
для самих дослідників[7].
Метод проектів не є принципово
новим у світовій педагогіці, але привернув увагу багатьох творчих педагогів. Метод проектів започаткувався в педагогіці США ще в 20-і
роки XX ст. під назвою "метод проблем". Реалізовувався
в педагогічних поглядах Джона Дьюї. Під проектами в той час розумівся цільовий
акт діяльності дитини, в основу якого клався її інтерес. Питання організації навчання за методом проектів
розглядалися у працях вітчизняних та зарубіжних учених У.Х. Кілпатрика, Є.
Коллінгса, Л.Є. Лєвіна, Д. Пітта, С.Т. Шацького та інших. У наш час варіанти
використання проектної діяльності розглядались в працях В.В. Гузєєва, М.К. Гуревича,
О.М. Коберніка, Є.С. Полат, Г.К. Селевко, В.Д. Симоненка, І.А. Сасової, М.Б.
Романовської, О.О. Фураєвої, І.Д. Чечеля , Л.Г. Кондратової та інших[6,7,8,11,15].
Український дослідник
О. Пєхота вважає, що проект – практика особистісного-орієнтованого навчання у
процесі конкретної праці учня, на основі його вільного вибору, з урахуванням
його інтересів. Вона зазначає, що у свідомості учня це має такий вигляд: «Все,
що я пізнаю, я знаю, для чого мені це треба і де я можу ці знання застосувати».
Для педагога- це баланс між академічними знаннями, уміннями та навичками [7].
Під навчальним
проектом Є. Полат розуміє об’єднану навчально-пізнавальну творчу діяльність
учнів-партнерів, організовану на основі комп’ютерних телекомунікацій, які мають
спільну проблему, мету, узгоджені методи, способи діяльності, спрямовані на
досягнення загального результату сумісної діяльності [8].
Ю.Л.Хотунцев, О.А.Козина зі
співавторами під проектом розуміють
самостійну творчу роботу, що включає план, який
формується і уточнюється
протягом періоду виконання проекту. Тематика повинна
бути різноманітною і розвивати творче
мислення, навички дослідження, уміння інтегрувати знання [14].
Більшість дослідників схильні розглядати
метод проектів як технологічну діяльність (О.Рибіна, Н.Ю.Пахомова, О.В.Ільяшева,
В.В.Копилова , І.Ю.Соловйова , І.Чечель та інші) [2,5,10,11].
Технологія проектування передбачає розв’язання суб’єктом навчання або
їх групою певної проблеми, в
результаті чого вони отримують певну суму
знань.
Останнім часом проектна технологія
широко впроваджується в закладах освіти різних країн світу й слугує засобом
ефективного навчання, виховання та розвитку особистості. У зв’язку з
реформуванням національної шкільної освіти на сучасному етапі почалося
відродження й упровадження методу проектів в українській педагогіці.
Теоретичне
обґрунтування проектної технології здійснили відомі науковці В. Зверєва, А.
Моісеєв, М. Поташник, В. Лазарєв, Г. Селевко, І. Сисоєва та ін. Результати проведеного аналізу
наукового фонду й освітньо-виховної практики показали, що технологія проектної
діяльності переважно розробляється на рівні впровадження в навчальному, рідше у
виховному процесі сучасної школи .
Комментариев нет:
Отправить комментарий